/blogs/35-%D8%AA%D9%88%D9%84%DB%8C%D8%AF-%DA%86%D8%A7%D8%B1-%D8%B4%DB%8C%D8%B4%D9%87-%D8%A7%DB%8C

تولید شیشه

به طور کلی، شیشه به عنوان یک ماده جامد شفاف شناخته می شود که می توان از آن برای تهیه انواع محصولات در زمینه هایی مانند معماری و طراحی استفاده کرد. شیشه یک ماده شگفت انگیز است و زندگی مدرن بدون آن غیرقابل تصور می شود. همه ما همه روزه به شیشه ها اعتماد می کنیم چرا که شیمی منحصر به فرد آن دارای ویژگی های مورد توجهی است. اگر به تعریف شیشه از نظر علمی بپردازیم، آن را به عنوان جامد آمورف غیر کریستالی تعریف می کنند که خاصیت شفافیت دارد و برای اهداف عملی، تکنولوژیکی و تزئینی استفاده می شود.

به طور کلی، شیشه به عنوان یک ماده جامد شفاف شناخته می شود که می توان از آن برای تهیه انواع محصولات در زمینه هایی مانند معماری و طراحی استفاده کرد. شیشه یک ماده شگفت انگیز است و زندگی مدرن بدون آن غیرقابل تصور می شود. همه ما همه روزه به شیشه ها اعتماد می کنیم چرا که شیمی منحصر به فرد آن دارای ویژگی های مورد توجهی است. اگر به تعریف شیشه از نظر علمی بپردازیم، آن را به عنوان جامد آمورف غیر کریستالی تعریف می کنند که خاصیت شفافیت دارد و برای اهداف عملی، تکنولوژیکی و تزئینی استفاده می شود.شیشه شفاف و در عین حال غیرقابل نفوذ است و به عنوان سدی پایدار در برابر همه چیز از آب و هوا تا باکتری ها در نظر گرفته می شود. شیشه همچنین ماده ای غیر سمی است و در تماس با غذا و نوشیدنی کاملاً بی خطر است.شیشه ماده ای کاملا بی اثر است، زیرا با محتوا و محیط اطراف خود واکنش نشان نمی دهد و این برای کاربردهای علمی، جراحی و دارویی بسیار مناسب است.

 

متداول ترین کاربردهای شیشه


ظروف شیشه ای _ جار شیشه ای

 بطری و شیشه های مسطح – از جمله لعاب برای ساختمان ها و وسایل نقلیه

الیاف شیشه ای – برای تقویت، عایق بندی و فیبر نوری

شیشه های پزشکی – مانند لوله های آزمایشگاه

 ظروف شیشه ای خانگی – مانند پارچ و لیوان

 دکوراسیون داخلی – شیشه رنگی، لاکوبل، پارتیشن شیشه ای، آینه کاری و…

 

شیشه آهک سوددار از ماسه، سنگ آهک و خاکستر سودا ساخته شده است که در طبیعت به وفور مشاهده می شود. اما تغییر ترکیبات شیشه می تواند به خصوصیات دیگری تبدیل شود، به عنوان مثال این امکان وجود دارد:


انعطاف پذیر - قادر به چرخش مانند یک کاغذ

ضد میکروبی  - با ترکیب نقره در شیشه، می توان گسترش باکتری ها و قارچ ها را کاهش داد

قابل حل - قادر به انتشار داروها، مواد مغذی و سایر مواد با سرعت کاملاً مشخص


شیشه پس از گذشت قرن ها استفاده از مواد انتخابی برای لعاب ها و ظروف باقی مانده است. اما امروزه شیشه کاربردهای دیگری نیز دارد، از جمله:
• ایمپلنت های پزشکی و دندانپزشکی

• دفع زباله های رادیواکتیو

•تصفیه آب

 

هرچه توانایی دستکاری در علم شیمی شیشه پیچیده تر می شود، این ماده شگفت انگیز نقش خود را در حل بسیاری از مشکلاتی که جامعه در دهه های آینده با آن روبرو است، پر رنگ تر می کند.

از بین انواع شیشه، شیشه های سیلیکات رایج ترین و گسترده ترین آن است. این نوع شیشه بر پایه ترکیب شیمیایی سیلیس است که به عنوان دی اکسید سیلیکون یا کوارتز نیز شناخته می شود. سیلیس بیشتر در ماسه به شکل ماده معدنی به نام کوارتز یافت می شود. در حالی که سیلیس ماده اصلی تشکیل دهنده شیشه است، ترکیبات شیمیایی دیگری مانند اکسید سدیم، کربنات سدیم و آهک یا کلسیم اکسید به آن افزوده می شوند تا شیشه ای از خواص مطلوب مانند نقطه ذوب مناسب و ویسکوزیته حاصل شود. شیشه هدایت حرارتی و الکتریکی ندارد و با بیشتر ترکیبات شیمیایی شناخته شده واکنش نشان نمی دهد.

 

شیشه چگونه تولید می شود؟
تولید شیشه شامل دو روش اصلی است. فرآیند شیشه شناور که ورقه های شیشه ای را تولید می کند و دمش شیشه ای که بطری ها و ظروف دیگر را تولید می کند.

 

تولید شیشه شناور


شیشه شناور به ورق های شیشه ای گفته می شود که به وسیله مواد مذاب شناور بر روی یک سطح فلزی از قلع، ساخته می ‌شود. ورق های تولید شده در روش شناور، سطحی بسیار صاف و با ضخامت یکنواخت دارد. از این نوع شیشه در ساخت و تولید پنجره های شیشه ای و بسیاری از کاربردهای دیگر استفاده می شود.

ساخت شیشه شناور با انجام ۴ مرحله اصلی صورت می گیرد:

 ذوب و پالایش•

حمام قلع•

بازپخت•

برشهنر ساخت شیشه هنری قدیمی است. این فرآیندی بود که هزاران سال در حال تکامل بوده است. با پیشرفت روزافزون فناوری، تولید کنندگان شیشه شروع به تولید شیشه شناور کرده اند که بسیار محکم و بادوام است و با مراحل پردازش شیشه لمینیت، شیشه سکوریت، شیشه طرح دار، سند بلاست و … سازگاری دارد. در شرکت تتراگلس از تکنیک های تولید شیشه با بالاترین کیفیت برای تولید ورق های کامل شیشه شناور استفاده می شود. تکنیک های مورد استفاده در این شرکت جزو مطمئن ترین فرایند تولید شیشه شناور است. طبیعتاً مراحل بسیاری در آن در نظر گرفته شده و در هر مرحله از تولید شیشه دقت بسیار زیادی صورت می گیرد.
از انتخاب نوع مناسب و نسبت مواد تشکیل دهنده شیشه گرفته تا جذب همه آنها از نظر علمی برای تولید شیشه را در ادامه ی مطلب بررسی خواهیم کرد:

۱. ذوب و پالایش
ذوب و پالایش شیشه
برای تهیه یک شیشه شفاف، مجموعه مناسبی از مواد اولیه مورد نیاز است. این مواد شامل شن سیلیس (SiO2)، سدیم اکسید (Na2O) از سدیم کربنات، اکسید کلسیم (CaO) از سنگ آهک یا دولومیت، دولومیت (MgO) و فلدسپات (Al2O3) است. این مواد به نسبت مناسب مخلوط می شوند و در کوره ای که تا 1500 درجه سانتیگراد گرم شده باشد، قرار گرفته و جریان میابند. به منظور انتقال رنگ به شیشه، اکسیدهای فلزی خاصی نیز در دسته قرار می گیرند.

۲. حمام قلع
مواد مذاب از کوره داخل حمام قلع می شود که از یک سطح آینه مانند و قلع مذاب ساخته شده است. این ماده با دمای ۱۵۰۰ درجه سانتیگراد وارد حمام می شود و سپس با دمای در حدود ۶۵۰ درجه سانتیگراد خارج می شود.
بخوانید: مراحل تولید آینه

۳. پوشش برای شیشه بازتابنده
پس از این مرحله، برای ایجاد سطوح شیشه ای منعكس كننده كه به خنك تر كردن داخل خانه كمك می كند، از یک روکش برای پوشش سطح آن استفاده می شود این روکش می تواند سخت یا نرم روی سطح شیشه خنك شده در دمای بالا اعمال می شود.

۴. بازپخت
در مرحله بعد، برای از بین بردن فشارهای داخلی ایجاد شده در شیشه، فرآیندی به نام بازپخت انجام می شود. این فرآیند به سطح شیشه ای اجازه می دهد تا از لایه ای عبور کند که هرگونه فشار روی آن را از بین می برد و به تدریج آن را خنک می کند تا شکل سخت شده نهایی خود را به آن بدهد. این امر باعث می شود شیشه ها را راحت تر برش داده و به آن شکل دهید.

۵. بازرسی
از طریق فناوری بازرسی حساس و پیشرفته، می توان بیش از ۱۰۰ میلیون بازرسی در کل روند تولید شیشه انجام داد تا حباب هوا، فشار یا دانه های ماسه ای که از ذوب امتناع می کنند شناسایی شود. این مرحله در اثبات کیفیت شکل نهایی شیشه بسیار ضروری است

۶. برش منظم
در نهایت، از فولادهای الماسی برای برش دادن سطوح شیشه ای به شکل مربع استفاده می شود.


تولید ظروف شیشه ای (شیشه گری)
تولید ظروف شیشه ای یا در اصطلاح همان شیشه گری از هنرهای قدیمی و سنتی محسوب می شود. شیشه گری همان هنر شکل دادن به شیشه است. صنعت گر ابتدا شیشه را حرارت داده و پس از نرم شدن ماده به وسیله ابزارها و دمیدن، ظروف زیبایی را شکل می دهد.هنگام خارج کردن شیشه ها از کوره، آنها حرارت بالایی دارند. پس از آن شیشه گر تکه ای از آن را بر روی لوله ای تو خالی قرار داده و به وسیله دمیدن سعی می کند به آن شکل دهد. ظروف مختلفی مانند لیوان، بطری، بشقاب و کاسه های غذاخوری و بسیاری دیگر از جمله این ظروف هستند. شیشه ها قابل بازیافت هستند و شما می توانید با حرارت دادن و ذوب کردن دوباره آنها شکل های جدید و ظروف تازه ای بسازید.

پکینگ جار

تولیدکننده ظرف شیشه ای جار در تهران انواع مختلفی از این ظروف را در طرح و شکل های مختلف تولید و به بازار ارائه می کند.

اطلاعات تماس
  • دفتر فروش

    خیابان افریقا بالاتر از چهار راه جهان کودک نبش صانعی برج امیر پرویز طبقه 13 واحد 135

    تلفن :02188796685 - 02188878767 - 02188878769

    واتس اپ : 09044353547

    ایمیل : info@packingjar.com

  • کارخانه

    تهران جاده خاوران شهرک صنعتی خاوران سایت فلز تراشان بلوک 122 پلاک 1

  •  

    ساعات کاری

  • شنبه تا چهارشنبه ۱۰ الی ۱۷

  • ایام تعطیل رسمی تعطیل می باشد.
PackingJar 2021. All Rights Reserved.©